KEBERKESANAN PENGGUNAAN ALATAN TANGAN DALAM
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI SEKOLAH MENENGAH
DAERAH SEGAMAT, JOHOR
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI SEKOLAH MENENGAH
DAERAH SEGAMAT, JOHOR
PROF. MADYA DR. AZIZI YAHAYA
CHU SIEW PANG
Fakulti Pendidikan
Universiti Teknologi Malaysia
Skudai Johor
ABSTRAK: Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan alatan
tangan dalam pengajaran dan pembelajarandi Sekolah Menengah Daerah Segamat, Johor.
Kajian ini menggunakan kaedah pensampelan rawak berlapis. Sampel kajian terdiri
daripada 346 responden yang dipilih dari 5 buah sekolah menengah di Daerah Segamat
yang melibatkan 2 buah sekolah menengah dari kawasan bandar dan 3 buah sekolah
menengah dari kawasan luar bandar. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal
selidik yang mengandungi 40 item soalan. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10
orang responden dari Sekolah Menengah Kamarul Arrifin dan Sekolah Menengah Dato
Bentara Dalam untuk melihat kebolehpercayaan item-item soal selidik. Nilai kepercayaan
hasil kajian rintis ialah 0.869. Perisian SPSS telah digunakan untuk menjalankan analisis
statistik. Data analisis menggunakan statistik deskriptif yang meliputi min, peratusan,
sistem piawai dan ujian-t. Hasil kajian mendapati keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran Kemahiran Hidup aspek penggunaan alatan tangan di kalangan guru
Sekolah Menengah di Daerah Segamat, Johor adalah berada pada tahap yang tinggi.
Dapatan kajian juga mendapati tidak wujud perbezaan yang signifikan antara kaedah
pengajaran guru, pelajar mengetahui peraturan keselamatan, pelajar mempraktikkan
kemahiran dalam kehidupan harian dan guru mempunyai kemahiran dalam menggunakan
alatan tangan sewaktu kelas amali di sekolah menengah kawasan bandar dan juga
kawasan luar bandar, Daerah Segamat, Johor.
(katakunci: keberkesanan, pengajaran dan pembelajaran, penggunaan alatan tangan)
No comments:
Post a Comment