Kajian Malaysia, Vol. XXIV, No. 1 & 2, 2006
PENGGUNAAN KOMPUTER DALAM PENGAJARANPEMBELAJARAN
DALAM KALANGAN GURU SEKOLAH
MENENGAH: SATU KAJIAN KES DI PULAU PINANG
(COMPUTER USAGE IN TEACHING AND LEARNING AMONG
SECONDARY SCHOOL TEACHERS: A CASE STUDY IN PENANG)
Abdul Wahab Ismail Gani1
Kamaliah Hj. Siarap2
Hasrina Mustafa3
dengan perkembangan teknologi semasa. Selaras dengan kesungguhan kerajaan menggalakkan penggunaan komputer dalam bidang pendidikan, adalah wajar satu kajian dilakukan untuk mengetahui tahap penggunaan komputer bagi pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru-guru. Justeru itu, satu kajian kes dijalankan di tiga buah sekolah menengah Pulau Pinang. Teori Resapan Inovasi dijadikan asas untuk mengenalpasti tahap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah tinjauan. Borang soal selidik telah diedarkan kepada 184 responden yang terdiri daripada guru-guru di ketiga-tiga sekolah tersebut. Keputusan kajian mendapati bahawa tiada perbezaan yang signifikan antara guru lelaki dan perempuan, antara kategori umur dan antara mata pelajaran major yang diajar dari segi penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Faktor
tahap pengetahuan, sikap, personaliti, sokongan organisasi dan sifat-sifat inovasi komputer (faedah relatif, kesepadanan, kerumitan,kebolehcubaan dan keteramatan) didapati mempengaruhi penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru.
Kata kunci: Penggunaan komputer, Aktiviti pengajaran-pembelajaran,Generasi celik komputer, Sifat inovasi, Perkembangan teknologi
pada pendapat saya sememangnya proses p&p memerlukan IT bagi memberi kesan yang lebih efektif untuk pelajar. ini adalah kerana suasana pengajaran dan pembelajaran yang berbeza dapat memberi suasana yang kondusif dan menarik minat pelajar.sememangya penggunaan ict dapat membantu p&p,namun saya juga berpendapat tidak semua lapisan pelajar sesuai untuk belajar melalui talian. terdapat beberapa faktor yang menghalang seperti kemahiran menggunakan komputer dan ketiadaan kemudahan. tahap banyak yang lebih sesuai untuk belajar dalam talian adalah pelajar u shj kerana bg saya mereka mampu untuk mencari alternatif lain jika kemudahan tiada d rumah.
ReplyDeleteApa sahaja yang diperkatakan ,ict tetap menjadi fokus utama timur mahu pun barat,kerana ia merupakan fenomena baru yang wajar dikuasai terutam golongan pendidik,meraka perlu kehadapan dalam menguasai bidang .kerana di tangan merakalah segala tangguangjawap dalam mencorak generasi akan datang untuk terus bersaing dengan masyrakat antrabangsa yang lain........
ReplyDelete